ثروتمندان ديجيتالي
 
کامپیوتر و موبایل و اینترنت و ...
شنبه 6 اسفند 1390برچسب:, :: 23:33 ::  نويسنده : بهرام

ورود به باشگاه پولدارها از دروازه علم

ثروتمندان ديجيتالي

تلاش بزرگاني همچون تيم برنزلي (مخترع وب)، وينت سرف (پدر اينترنت)، بيل گيتس (رهبر مايكروسافت) و بسياري ديگر باعث شد تا در 2 دهه پاياني قرن بيستم ميلادي، جهان مجازي گسترده‌اي خلق شود كه در نتيجه آن ميلياردرهاي كاربر به دنياي ديجيتال قدم بگذارند. اين انقلاب اطلاعات كه به موج سوم تافلر معروف شده است، توانسته در طول اين مدت تاثيرات شگرفي در شيوه زندگي، اطلاع‌رساني و ارتباطات انسان‌هاي امروزي به وجود بياورد. به طوري كه با ورود به هزاره سوم، تجارت جهاني به شيوه قرن بيست‌ويكم آنچنان رونق گرفته كه تمام مقوله‌هاي زندگي انسان با پيشوند e (الكترونيكي) همراه شده و تجارت الكترونيك، آموزش الكترونيك، سلامت الكترونيك، شهرالكترونيك و... به عنوان مفاهيمي‌ شناخته شده و كاربردي در جوامع مختلف جهان مطرح مي‌شوند.

يكي از تاثيرات اين تغييرات شگرف، خلق پي‌درپي ثروتمندان افسانه‌‌اي در عرصه كسب و كارهاي ديجيتالي است. بسياري از اين ثروتمندان حالا ديگر آنقدر مشهور شده‌اند كه بيشتر مردم دنيا آنها را مي‌شناسند.

بيل گيتس شايد نمونه خوبي از اين ثروتمندان باشد كه اگرچه اين روزها طلسم 16 ساله صدرنشيني او بر اريكه ثروتمندان جهان شكسته شده، اما دارايي‌هاي خالصش تا پايان سال 2010 به 54 ميليارد دلار رسيده و اين رقم در مقايسه با سال 2009 تا  4 ميليارد دلار رشد پيدا كرده است. در حالي كه گيتس اين روزها تمام وقت خودش را صرف فعاليت‌هاي بشردوستانه در بنياد بيل و مليندا مي‌كند و ديگر وقت چنداني را در شركتي كه او را به چنين ثروت هنگفتي رسانده است، نمي‌گذراند، اما همچنان شركت مايكروسافت ـ كه غول نرم‌افزاري دنياست ـ چنان فروش خوبي دارد كه از تصور اغلب ما خارج است. طي 2 سال اخير سيستم‌عامل

7 Windows به عنوان آخرين خروجي اين شركت، فروش 7 نسخه‌اي در هر ثانيه را تجربه كرد تا به اين ترتيب قيمت سهام اين شركت را تا حد قابل توجهي افزايش دهد. اين اتفاقي است كه مشابه آن براي بيشتر شركت‌هاي بزرگ اين عرصه مي‌افتد تا مديران آنها را به ثروت‌هاي ميليارد دلاري برساند.

مايكل دل، يكي از اين افراد است كه به عنوان مديرعامل و رئيس شركت دل (يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي كامپيوتري دنيا) سال گذشته در رده سي و هفتادمين ثروتمند جهان و پنجمين ثروتمند جهان تكنولوژي قرار گرفت و با آن‌كه كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند فروش شركت دل تا سال 2011 با سقوط سالانه 17‌درصد تا 4‌ ميليارد دلار كاهش پيدا مي‌كند، گويا مايكل دل با سرمايه خالصي برابر 3/12‌ميليارد دلار هم مانند بيل گيتس به امور خيريه علاقه‌مند شده و همراه همسرش بنيادي خيريه تاسيس كرده است.

در اين ميان نبايد لري اليسون، مديرعامل و يكي از موسسان شركت اوراكل (Oracle) را فراموش كرد؛ چراكه او به عنوان پردرآمدترين مديرعامل جهان در سال 2007 و رئيس شركت اوراكل حالا با دارايي خالص 28‌ ميليارد دلاري در جايگاه ششم فهرست ثروتمندترين افراد دنيا و ‌نفر دوم فهرست ثروتمندان تكنولوژي قرار گرفته است. اليسون كه سال 2009 هم از طرف مجله CNNMoney به عنوان دومين مديرعامل پردرآمد دنيا انتخاب شده، مدت‌هاست در فهرست ثروتمندترين‌هاي دنيا قرار دارد و براساس بررسي‌هاي آسوشيتدپرس، وي هم‌اكنون در جايگاه نخست فهرست مديران اجرايي كه بيشترين حقوق را در آمريكا دريافت مي‌كنند، قرار گرفته است. در واقع طبق اين بررسي، اليسوني كه ميزان ثروتش 28 ميليارد دلار تخمين‌زده مي‌شود، بدون اين‌كه هرگز ثروتش را به رخ كشيده باشد، توانسته است با دريافت مجموع حقوق و مزايايي معادل 6/84 ميليون دلار در سال، ميان مديران شركت‌هاي بزرگ آمريكايي عنوان گران‌ترين مدير اجرايي را از آن خود كند.

آمازون، نامي‌ آشنا براي كاربران اينترنت در اقصي نقاط جهان است. اين پايگاه، اواسط دهه 90، تقريبا همان سال‌هايي كه گوگل و ياهو در اتاق‌هاي دانشجويي بنيانگذارانشان در حال طراحي و پياده‌سازي بودند، توسط جفري پرستون بزوس راه‌اندازي شد. نكته جالب اينجاست كه بزوس هم مانند امپراتوران گوگل از كودكي علاقه شديدي به علوم مختلف نشان مي‌داد و گاراژ والدين خود را به آزمايشگاهي براي پروژه‌هاي علمي ‌تبديل كرده بود. او پس از فارغ‌التحصيل شدن از دانشگاه پرينستون همراه همسرش كسب‌وكار را در گاراژ و خانه 2 خوابه خود شروع و در نهايت سال 1994 شركت آمازون را راه‌اندازي كرد. بزوس را ‌بايد يكي ديگر از اعضاي باشگاه ميلياردرهاي جهان به حساب آورد كه با خلق سايت آمازون، در كمتر از يك دهه به باشگاه ميلياردرهاي جهان پيوست و نام يكي ديگر از شركت‌هاي ديجيتالي را بر فهرست عريض و طويل ميلياردرهاي جهان قرار داد.

تجارت جهاني به شيوه قرن بيست‌ويكم آنچنان رونق گرفته كه تمام مقوله‌هاي زندگي انسان با پيشوند e (الكترونيكي) همراه شده و تجارت الكترونيك، آموزش الكترونيك، سلامت الكترونيك، شهرالكترونيك و... به عنوان مفاهيمي‌ شناخته شده است

بنيانگذار و رئيس شركت آمازون كه خرده فروشي اعجاب‌انگيز amazon.com را راه‌اندازي كرده است، در حالي كه مجله مشهور فوربس در سال 2005 وي را با 5 ميليارد دلار در رديف چهل‌و يكمين عضو باشگاه ميلياردرهاي جهان معرفي كرد، امسال هم با 2/5 ميليارد دلار رتبه چهل و سوم را به دست آورد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد در شرايط ركود اقتصادي كنوني، شانس همچنان با تكنولوژي و طرفدارانش همراه است. به اين ترتيب ثروتمندترين افراد جهان، موضوع علم بهتر است يا ثروت را به روشي جديد تفسير و با تلفيق اين دو واژه ثابت كرده‌اند ديگر بيشترين درآمد، حاصل بيشترين نفر / ساعت كار فيزيكي و حضوري نيست و در واقع آنها كه دنبال علم رفته‌اند در فهرست ثروتمندترين افراد دنيا قرار گرفته‌اند.

امپراتوري به شيوه گوگل

گوگل به عنوان غول جستجوگر دنياي وب، تكنولوژي بي نظير در اينترنت است كه تلفيقي از خلاقيت و نوآوري به شمار مي‌رود. 2جوان به نام‌هاي لري پيج و سرگئي برين با راه‌اندازي اين پايگاه به دنيا نشان دادند چگونه انديشه خلاق و تفكر سيستماتيك 2 فارغ‌التحصيل از دانشگاه استنفورد كه كار خود را از يك گاراژ كوچك آغاز كرده بودند به تكنولوژي بزرگ تبديل شده است. هنرمندي اين دو جوان به عنوان ثروتمنداني كه ثروت و رفاه آنان فقط مديون تلفيق علوم كاربردي با فناوري اطلاعات و ارتباطات امروزي است، آنقدر سريع، اثر بخش و با ارزنده‌ترين شاخص‌هاي كسب و كار در بازار همراه بود كه نمونه‌هاي آن را كمتر در دنيا شاهد هستيم. درواقع آنها را همراه بنيانگذاران شركت‌هاي بزرگي همچون اچ پي، آمازون و حتي جنرال الكتريك ‌بايد اعجوبه‌اي دانست كه راه كسب و كار در دنياي فيزيكي و ديجيتالي را باخلاقيت منسجم و تعهد به اصل نوآوري‌مداري و مشتري‌مداري هدفمند حفظ كرده‌اند. تمام اين موفقيت‌ها باعث شده تا سال 2010 هر دو با دارايي‌ خالص 5/17 ميليارد دلار در رتبه 24 ثروتمندان جهان قرار گيرند.اما تلاش لري پيج و سرگئي برين در تاسيس اين غول اينترنتي با وجود مديران كارآمدي كه پس از تاسيس به جمع گوگل پيوستند، تداوم پيدا كرد. به عنوان نمونه اميد كردستاني، سالار كمانگر، ترانه رضوي، رضا بهفروز، مايك جزايري، شيرين اسكويي، شميم صمدي و مريم كامور 8 مدير بلندپايه ايراني‌تبار شركت گوگل را بايد از جمله عوامل اصلي موفقيت اين شركت محسوب كرد.

حقيقت اين است كه ايرانيان را در سراسر جهان به عنوان افرادي باهوش و زيرك مي‌شناسند و بسياري از هموطنان ما در اقصي نقاط جهان‌ در صدر بزرگ ترين پروژه‌هاي تحقيقاتي و اجرايي قرار دارند. در بين موفق‌ترين ايرانيان آن سوي آب‌ها‌ بايد از اميد كردستاني نام برد.

اميد كردستاني، مسوول بخش ارائه خدمات درآمدزاي شركت گوگل و رهبر خستگي‌ناپذير بخش فروش جهاني آن است. او با سابقه‌ 12 ساله‌اش در زمينه فناوري سطح بالا در شركت‌هاي پيشرو اينترنتي در نهايت به عنوان دوازدهمين كارمند وارد گوگل شد. كردستاني درباره نخستين ملاقاتش با بنيانگذاران گوگل مي‌گويد: احساس كردم كه اين دو آدم اعتماد به‌نفس، اراده بالا و ايده‌هاي بلندپروازانه بسياري دارند و حتي اگر به‌جاي اينترنت مي‌خواستند لحاف‌فروشي هم راه بيندازند، موفق مي‌شدند! به همين خاطر بود كه به آنها ملحق شدم.

نتيجه اين همكاري باعث شد تا مجله تايم در سال 2006 او را به عنوان يكي از 100 نفري كه دنياي ما را شكل داده‌اند، انتخاب كند. كردستاني اكنون در 42 سالگي يكي از ثروتمندترين ساكنان كاليفرنياي شمالي است كه ارزش دارايي‌هاي او حدود 9‌/‌1 ميليارد دلار برآورد شده و به عنوان دومين ايراني ثروتمند در رتبه 189 ثروتمندان جهان قرار دارد.

توليد ثروت در مايكروسافت

اگرچه بيل گيتس به عنوان اسطوره دنياي ديجيتال شناخته مي‌شود، اما نبايد او را تنها ثروتمندي دانست كه از مايكروسافت متولد شده است. پل آلن از جمله افرادي است كه به كمك بيل گيتس مايكروسافت را تاسيس كردند.

آلن كه درحال حاضر 57 ساله است وقتي 14 ساله بود با پسري آشنا شد به نام بيل كه آن زمان 12 سال داشت. هر دو عاشق كامپيوتر بودند و با هم در دوران نوجواني وسايل الكترونيكي طراحي مي‌كردند.

وقتي پل وارد دانشگاه واشنگتن شد، چندان علاقه‌اي به دروس تكراري و يكنواخت دانشگاهي نشان نمي‌داد تا اين كه درس و دانشگاه را پس از 2 سال رها كرد و همراه دوستش به سراغ روياي ديرينه خود، يعني طراحي يك نرم‌افزار تجاري براي كامپيوترهاي خانگي رفت. پل آلن هم‌اكنون يكي از مديران شركت مايكروسافت است و در سال 2010 با سرمايه‌اي معادل 5/13 ميليارد دلار در رتبه 37 جدول ميلياردرهاي جهان قرار گرفت.

در اين ميان، استيو بالمر به عنوان مديرعامل شركت مايكروسافت هم با سرمايه خالص 5/14‌ميليارد دلار، عنوان سي‌‌و دومين مرد ثروتمند دنيا و ششم جهان تكنولوژي را به خودش اختصاص داده است. سال 1980 بالمر تحصيل در دانشگاه استنفورد را براي پيوستن به شركت مايكروسافت رها كرد و به عنوان بيست و چهارمين كارمند و اولين مدير بازرگاني كه بيل گيتس استخدام مي‌كرد در اين شركت مشغول به كار شد. استيو سال 1998 به مقام رياست شركت رسيد كه باعث شد قدرتش در شركت به طور روز افزون زياد شود، در سال 2000 هم رسما مديرعامل شركت شد و از آن زمان مديريت كامل شركت را به عهده گرفته است و هم‌اكنون در حالي كه بيل گيتس بخش فني را زير نظر دارد، بالمر امور مالي را هدايت مي‌كند.

اما در مايكروسافت هم مي‌توان ايراني‌هاي موفق را ديد. يكي از اين ايرانيان مهندس امير مجيدمهر، معاون ارشد بخش رسانه‌هاي ديجيتال نرم‌افزار ويندوز در شركت مايكروسافت است. تيمي‌ كه سرپرستي آن به عهده مجيد مهر است، مسوول توسعه و پياده‌سازي فناوري رسانه‌هاي ديجيتالي صدا و تصوير در نرم‌افزارهاي مختلف تحت ويندوز است كه Movie Maker

2، power point 2003 از جمله محصولات كاربردي اين بخش به شمار مي‌آيند.

خالق سيب جادويي

مديرعامل سيب پر طرفدار دنياي تكنولوژي، استيو جابز (استيون پل جابز)، هم از جمله افراد شاخصي به حساب مي‌آيد كه به نظر مي‌رسد همچون بسياري از انسان‌هاي موفق در اين حوزه اولين جرقه‌هاي درخشنده موفقيتش را در فضايي متفاوت يعني پاركينگ ‌خانه همسايه‌شان كه در شركت الكترونيك هيولت پكارد (HP) كار مي‌كرد تجربه كرده است. استيو كه از نوجواني به كار با قطعات الكترونيكي علاقه داشت، در حال حاضر ثروتي برابر 5‌/‌14ميليارد دلار دارد كه البته انتظار مي‌رود اين ثروت در سال‌هاي آينده رشد زيادي داشته باشد.

دليل اين پيش‌بيني هم به معرفي و عرضه محصولات جنجالي و پرطرفدار اين شركت مانند iPad و iPhone مربوط مي‌شود كه بيشترين ميزان درآمد و سود اين شركت را به خودشان اختصاص داده‌اند. در حال حاضر شركت Aazpple ارزشمندترين شركت در تمام آمريكا به حساب مي‌آيد و همين موضوع براي تضمين افزايش ثروت مديرعاملش كافي به نظر مي‌رسد.در سال 1976 جابز به همراه يكي از دوستانش به نام استيو وزنياك، شركت اپل را راه‌اندازي كردند.

اما از آن زمان تاكنون اپل زمان‌هايي را بدون حضور استيو جابز تجربه كرده است. او سال 1985 از مديرعاملي شركت اپل استعفا كرد و همراه تعدادي از كارمندان پيشين خود شركت كامپيوتري ديگر به نام NeXT را راه‌اندازي كرد. دسامبر 1996 اپل شركت NeXT را به قيمت 400 ميليون دلار خريداري كرد و جابز به عنوان مشاور مديرعامل دوباره به اپل بازگشت.

ثروتمندترين ميلياردر ايراني، پير اميديار است كه در حال حاضر و در 42 سالگي در رتبه 148 ثروتمندان جهان قرار دارد. شايد برايتان جالب باشد كه اين جوان ايراني مقيم آمريكا ثروت خود را از محل بنيانگذار خرده‌فروشي خود يعني eBay كسب كرده و در كار خود آنچنان موفق بوده كه بسيارى معتقدند آنچه اميديار انجام مى‌دهد نمونه مشابهى است با عملكرد غول نرم‌افزارسازى دنيا، يعنى بيل گيتس و شركت وى ـ مايكروسافت

اما اپل باز هم دوري از اين مدير موفق را تجربه كرد. سال 2004 جابز اعلام كرد به سرطان پانكراس دچار شده‌ و در نهايت در سال 2009 هم براي چند ماه استراحت، اپل را ترك كرد. او در ژانويه 2011 دوباره اعلام كرد به علت مشكلات پزشكي قصد دارد به مرخصي برود. جابز 50 ساله در حال حاضر با ثروت 5/5 ميليارد دلاري خود در رتبه صد و سي و ششم ثروتمندان جهان قرار دارد. او كه در سال 2007 به عنوان موفق‌ترين فرد دهه‌ اول قرن بيست و يكم در اينترنت و بويژه در زمينه تجارت از طرف مجله فورچون معرفي شد، در اوايل امسال هم به عنوان چهره برتر سال 2010 روزنامه انگليسي فايننشيال تايمز انتخاب شد. اما اين اسطوره دنياي فناوري خصوصيات بارزي دارد كه او را از ديگران متمايز كرده‌اند. از جمله شاخص‌ترين اين نكات در مورد استيو جابز كه همكارانش همواره به آن اشاره مي‌كنند، نحوه مديريت اوست.

بسياري از كارمندان و همكارانش مي‌گويند روحيه چالشگر و رقابتي جابز، او را از ديگر رقبايش جدا مي‌سازد. جابز از جمله افرادي است كه اعتقاد دارد نوآوري هيچ‌گونه مرزي ندارد. تنها مرز فقط تخيل شماست. زمان در اختيار شماست كه چه چيز را مي‌خواهيد از اين جعبه بيرون بياوريد. بنابراين اگر شما جزئي از يك صنعت رو به رشد هستيد، كافي است به راه‌هايي فكر كنيد كه بيشتر موثر باشيد؛ چگونه مشتري پسندتر باشيد و اين‌كه چگونه بسهولت تجارت كنيد. اما اگر جزئي از يك صنعت راكد هستيد، هر چه سريع‌تر از آن بيرون آييد قبل از اين كه خودتان فرسوده شويد، غير موثر شويد و از تجارت خارج شويد. به ياد داشته باشيد طفره رفتن اينجا يك گزينه براي شما محسوب نمي‌شود. هم اكنون شروع به نوآوري كنيد.

ثروتمندترين ايراني در جهان

ثروتمندترين ميلياردر ايراني، پير اميديار است كه در حال حاضر و در 42 سالگي در رتبه 148 ثروتمندان جهان قرار دارد. شايد برايتان جالب باشد كه اين جوان ايراني مقيم آمريكا ثروت خود را از محل بنيانگذار خرده‌فروشي خود يعني e

Bay كسب كرده و در كار خود آنچنان موفق بوده كه بسيارى معتقدند آنچه اميديار انجام مى‌دهد نمونه مشابهى است با عملكرد غول نرم‌افزارسازى دنيا، يعنى بيل گيتس و شركت وى ـ مايكروسافت.موفقيت‌هاي اميديار به زماني حدود 10 سال يعني زماني برمي‌گردد كه او به كمك همسرش، با ايجاد يك سايت خريد و فروش آنلاين اجناس دست دوم در اتاقي كوچك، فعاليت خود را شروع كرد.

در مدتى كوتاه فروشندگان و خريداران زيادي براى اقلام فهرست شده در سايت او پيدا شدند، بتدريج تعداد كاربران آن زياد شدند و معاملات بسيارى از طريق آن صورت گرفت. سپس اميديار جوان با مشاهده اين موضوع تصميم گرفت سايتى مجزا براى اين كار ايجاد كند. او با دريافت مبلغى بين 25 سنت تا 2 دلار به فروشندگان اجازه داد اجناس خود را براى شركت در حراج در سايت eBay معرفى كنند. همچنين درصدى از خريد و فروش‌ها به او مي‌رسيد و به اين ترتيب eBay موجب شد فروشندگان و خريداران با هم براحتى به خريد و فروش بپردازند

 

 


نظرات شما عزیزان:

هدیه رحمانیان
ساعت0:04---7 اسفند 1390
موضوعات زیادی داره عالیه......

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید من اسمم بهرام هستش امیدوارم که از وبم خوشتون بیاد
موضوعات

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز و آدرس barham914.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 78
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 1826
تعداد مطالب : 39
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1